Preguntes i respostes al voltant de l’estació de Figueres i la línia de Portbou

Perilla el tren de Portbou. L’alcalde de Figueres
insisteix en traslladar l’estació de tren a Vilafant. Això pot acabar
provocant la fi del transport de passatgers cap a Portbou i el Rosselló.

Per què? Perquè aquest projecte comporta la
construcció d’una variant ferroviària al nord de Figueres; de manera que
els trens que surtin de l’estació de Vilafant puguin enllaçar i anar
cap a Portbou. Aquesta variant és caríssima, perquè s’ha de fer un túnel
de més d’un quilòmetre sota el castell de Sant Ferran. A més, l’estació
de Vilafant és petita per acollir els més de tres mil viatgers diaris
del tren convencional (hi ha només 144 places de pàrquing) i té greus
problemes d’accessibilitat perquè està situada en un cul de sac. S’han
de construir rondes de circumval·lació i un pont nou a la carretera
d’Olot i s’ha de traslladar l’estació d’autobusos, entre moltes altres
coses. Tot plegat val molt més que els 130 milions que deia l’Alcalde.

La broma no es pot pagar. Totes
aquestes inversions les havia de pagar l’ajuntament venent els terrenys
de l’antiga estació. El Ministerio de Fomento cedia els terrenys i se’n
rentava les mans. La crisi ha fet impossible el que ja d’entrada era
molt difícil.

Hi ha solucions. Aquesta situació obre les portes a
alternatives molt més barates. L’ajuntament té estudis que demostren que
aquestes solucions existeixen.

Es poden soterrar les vies convencionals en una trinxera i conservar
les estacions de trens i d’autobusos al centre. La planificació
territorial que acaba d’aprovar la Generalitat contempla aquesta
possibilitat, cosa molt significativa. Llavors, l’estació de Vilafant
seria només per als trens regionals AVANT d’alta velocitat; els únics
que s’hi aturaran. Fins i tot seria possible que aquests trens anessin a
l’estació del centre.

La “solució final” per després de les eleccions? Hi
ha una altra “solució” ben barata: suprimir el servei de viatgers entre
Figueres i Portbou. Així, es poden alliberar els terrenys de l’antiga
estació sense construir la variant nord. És factible perquè la
Generalitat  ̶ ves quina casualitat! ̶ acaba de planificar una variant
per a mercaderies per fora de la ciutat i en paral·lel al cinturó de
ronda.

La nostra plataforma ha dit des de sempre que aquesta possibilitat existia i tot indica que l’han estudiat.

El Ministerio de Fomento no té cap mania. L’arribada de l’AVE a
Galícia, per exemple, comportarà tancar 45 estacions i línies senceres.

Així, un projecte faraònic basat en un model econòmic que ens ha
portat al desastre podria acabar liquidant una línia que existeix des
del 1878. Perdríem un tren que connecta vint municipis de l’Empordà i el
Rosselló. Seria tristíssim comprovar com els polítics de la comarca,
enlloc de preocupar-se pel futur de la línia, pel mal funcionament del
servei o per les deficients connexions frontereres, callen mentre ens
foten el nostre patrimoni.

En la nostra opinió. Traslladar les estacions del
tren convencional i dels autobusos al cul de sac de  Vilafant és una
bestiesa des del punt de vista de l’eficàcia del transport públic,
perquè les allunya de la majoria de la població de Figueres i de la
comarca. Fer-ho complicaria encara més la ja caòtica mobilitat interna. A
més, el transport municipal actual és incapaç de fer front a la demanda
d’usuaris del ferrocarril, entre els quals hi ha  200.000 visitants del
Museu Dalí.

Moltes experiències ferroviàries arreu d’Europa ens avalen.

Volem un tren català sense fronteres per poder mantenir les nostres
relacions amb els veïns del nord en el cas que s’agreugi la crisi
energètica. Volem un tren de proximitat en l’espai català
transfronterer, que faci possible un turisme més sostenible i molt menys
estacional que l’actual. Volem un tren que garanteixi el dret a la
mobilitat de totes les persones que viuen en aquest espai.

El tren és el futur. L’especulació és el passat.

Defensem el Tren de l’Empordà

Tags:

css.php