Una anomalia cada dia

En la línia entre Barcelona i Portbou hi ha gairebé un retard cada dia des del setembre

Les causes són sobretot incidències tècniques, de gestió i actes incívics

El 27 d’agost es van acabar les obres per cobrir les vies de tren entre Sants i l’Hospitalet. Aquest projecte va obligar a fer canvis en diverses línies de Rodalies durant l’estiu, i això i els mateixos treballs van afectar de retruc les altres línies ferroviàries. Des d’aleshores, les incidències i els retards han continuat sent habituals en la línia R11, que és com s’anomena la línia entre Portbou, Figueres, Girona i Barcelona Sants. En els 57 dies entre el 28 d’agost i el 25 d’octubre passats, s’hi han registrat 52 anomalies que han repercutit en el viatgers: una mitjana de gairebé una incidència cada dia.

Proporcionalment, els trens de primera hora del matí són els que tenen més problemes. Tot i això, les avaries i els retards poden arribar en qualsevol moment del dia. Els motius dels problemes es poden dividir en tres grans grups: causes de gestió ferroviària; incidències en els trens o les estacions; i altres casos més esporàdics com episodis de mal temps, vagues, actes incívics o bé atropellaments. Pel que fa a la gestió ferroviària, els motius s’expliquen pels casos en què hi ha un problema amb un tren que, llavors, genera uns retards a la mateixa via amb els trens de després. Això és habitual sobretot a Barcelona, on hi ha més trànsit, les vies són les justes i en els túnels no hi ha apartadors. Per això, els trens no tenen més remei que esperar que se solucionin les incidències i que la rotació nova en la programació es posi en marxa. En tot cas, aquests retards no superen gairebé mai la mitja hora, i solen ser d’entre 10 i 20 minuts.

Diverses incidències

Les incidències són precisament un dels capítols en què es registren més anomalies. Segons expliquen en la Renfe, es tracta sobretot d’avaries puntuals en el material que fan, per exemple, que trens de doble composició hagin de fer el trajecte amb una composició simple. En aquest cas, els retards poden variar molt més, perquè si bé en alguns casos l’avaria s’arregla fàcilment i no se superen els 15 minuts de més sobre el període previst, en alguns casos es pot arribar a retards d’una hora si la incidència o bé el punt on s’ha produït són especialment conflictius.

Finalment, i entre la resta de motius que provoquen retards, hi ha causes com els actes incívics, que fan que es retardi la sortida d’un tren o que fan que aquest s’aturi al mig de la línia. Les vagues del personal, quan n’hi ha, afecten sobretot la freqüència d’algun comboi; si hi ha inclemències meteorològiques greus també ha calgut suspendre la circulació en trams com a l’Alt Empordà, en el cas de fortes ventades. Finalment, també s’han de tenir en compte els atropellaments –que fan que la línia s’aturi durant molta estona mentre no se n’aixequi el cadàver– i els accidents de més envergadura, com el descarrilament recent a Vilamalla.

En la Renfe insisteixen que fan els possibles per evitar les incidències i reconeixen que seria desitjable reduir el grau i el número d’afectacions. La modernització dels trens de la línia de Portbou que va començar el 2009 és un dels exemples que posen per reafirmar la voluntat que en la companyia tenen per millorar el servei. Els nous sistemes d’informació al client és un altre punt en què a Renfe centren més esforços. De fet, esperen que un cop s’acabin les obres del TAV puguin millorar en temps i qualitat el trajecte, si bé també admeten que les incidències no desapareixeran. Per aconseguir-ho, faria falta desenvolupar el pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015 que el 2009 va aprovar el Consell de Ministres, en què es preveia invertir 4.000 milions per modernitzar-ne les infraestructures. A hores d’ara, però, l’execució de projectes ha estat mínima.

30/10/11 / El Punt

Tags:

css.php