Figueres planteja el soterrament parcial del tren convencional

L’alcalde tem que el nou ministeri de Foment es desdigui de culminar el model de la pota nord de la variant ferroviària

L’Ajuntament de Figueres plantejarà una alternativa als nous responsables del Ministeri de Foment si aquests no contemplen culminar el model de la pota nord de la variant ferroviària, que passa per tenir una única estació intermodal de tren a Vilafant i la supressió dels passos a nivell del centre de la ciutat, entre altres aspectes. Es tracta d’un “mini soterrament” del tren convencional, segons paraules de l’alcalde Santi Vila, que mantindria l’actual estació del centre i que està valorada en 30 MEUR, una xifra substancialment inferior als 70 MEUR que costaria el model d’estació única que no està completat. La Generalitat s’ha encarregat dels estudis que defensen la seva viabilitat. La previsió és que un cop s’hagin fet els nomenaments dels secretaris i directors generals dels nous ministeris, Ajuntament i Generalitat es reuniran amb els representants de Foment perquè es comprometin a culminar el model de la pota nord de la variant ferroviària, que contempla entre alstre aspectes una estació única per al TAV i el tren convencional a Vilafant, i que el ministre sortint, José Blanco, ha deixat en l’aire en no considerar-la una obra prioritària. Ara, l’Ajuntament de Figueres exigirà que Foment es “faci seu” aquest model, pactat amb anteriors governs locals, per tal que es completi i es licitin les obres durant el 2013.

En aquest sentit, Vila ha recordat que la primera administració que es desdiu del model consensuat és Foment, perquè “el dóna per acabat” amb l’existència de dues estacions. Per Vila, el tema no està en absolut resolt i adverteix que seran “bel·ligerants” amb els governs que plantegin que “no hi ha problemes ferroviaris”, quan “hi ha persones que es maten al centre de la ciutat” per culpa dels passos a nivell. Aquest mes de desembre hi va haver dos atropellaments mortals en el tram urbà de les vies del tren convencional.

Si no arrenquen aquest compromís i obren la porta a revisar el model d’una única estació per l’impacte econòmic i ambiental que suposa -està valorat en 70 MEUR-, l’equip de govern de Figueres proposarà una alternativa “de mínims”, que consideren “viable” i que representa una inversió inferior, uns 30 MEUR. Es tracta del soterrament parcial de les vies del tren convencional pel centre de la ciutat, avalats pels treballs que el mateix govern de la Generalitat ha fet per estudiar la seva viabilitat.

Buscaran complicitats amb tots els partits

Vila no ha volgut donar massa més detalls perquè té previst reunir-se aquest gener amb tots els partits representants al consistori per exposar-los aquesta alternativa i buscar “complicitats”. Confia que les actituds no siguin “massa dogmàtiques”. En relació a les acusacions d’ERC a Santi Vila per haver canviat d’opinió en defensar ara l’estació del centre, l’alcalde ha respost que el govern “en cap moment ha canviat de posició” i el que es proposen és poder resoldre un tema que porta 30 anys pendent. També ha dit que aquest tema no se soluciona a “cop de moció al plenari”, en referència a la petició d’ERC d’aprovar per ple l’aposta per les dues estacions.

També preveuen celebrar durant el mes de gener un consell de ciutat per informar als ciutadans el projecte per seu caràcter “transcendental”.

3/1/12 / Diari de Girona

Tags:

css.php